Opleidingen en opleidingsmaterialen zijn essentieel om de horeca professioneler én aantrekkelijker te maken. Want alles wat aandacht krijgt, groeit. Ricardo Eshuis is directeur bij Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) en roept op tot professioneel en uitdagend personeelsbeleid.
“Ik zag jaren geleden al aankomen dat we meer mensen vragen dan het mbo aflevert. Daarom zijn we bij SVH begonnen met een branchekwalificatiestructuur. Dat klinkt ingewikkeld, maar het gaat er gewoon om dat we de juiste vaardigheden op de juiste plek willen krijgen. We gaan alleen uit van het vak en de specialisaties. Dat gaat specifiek en fijnmazig. De Italiaanse horeca riep een tijd geleden bijvoorbeeld dat ze niemand konden vinden in de keuken. Het bleek dat zij vooral zochten naar mensen die met deegwaren kunnen werken. Zo ontstond de rol van pizzaiolo.”
“Naast die verfijning van functies voorzien wij het vak van impulsen door nieuwe leermiddelen te ontwikkelen. Het doel is de bediening niet langer te behandelen als een bijbaantje totdat je ‘echt’ werk krijgt, maar er een professionele bedrijfstak met carrière- en groeiperspectief van te maken. Veel bedrijven maken al gebruik van onze e-learningtrajecten en dat geeft een goede basis in de praktijk. De kaartenbakken bij het UWV zijn leeg, dus we zullen zelf mensen moeten gaan scholen en aantrekken. Dat betekent dat ondernemers zich moeten ontwikkelen als manager en leermeester. HR is een vak dat we nog wel eens onderschatten in de horeca. Daar moeten we serieuzer mee omgaan om talent te ontwikkelen en te behouden.”
Ricardo Eshuis weet hoe de hazen lopen en heeft het nodige gezien. Voor de aanpak van het lesmateriaal verdiept SVH zich in de motivatie van generatie Z en de millennials. En de conclusie is duidelijk: “We hebben de afgelopen jaren elkaar gek gemaakt met discussies
over millennials. Het zou ze om andere dingen dan salaris gaan, toch? Maar het gaat ze bij uitstek om salaris. Het leven is heel duur voor ze. Ze waren blij verrast dat ze bij de GGD zoveel meer konden verdienen dan in de horeca. En daarnaast willen ze een balans tussen geld en privé. De tijd van minder betalen en meer werken is voorbij. Het salaris moet op niveau zijn. Zelfs in de retail zijn er nog zaken als een weekendtoeslag en reiskostenvergoeding. Dat zijn allemaal voorwaarden die moderne, mondige medewerkers verwachten, ook omdat ze op internet kunnen lezen wat er te koop is.”
Horecaondernemers weten nu vaak al niet hoe ze hun marges onder controle moeten houden en de gasten vinden uitgaan duur. Hoe kun je dan de belangrijke factor arbeid ook nog duurder maken? “De marges zijn klein”, beaamt Eshuis. “Maar nu moeten we dagen dicht en de kaart aanpassen omdat er te weinig mensen zijn om een bepaald niveau in de gerechten te behalen. Dat kost ook allemaal geld. En we zullen de gasten uit moeten leggen
dat de horeca die zij als duur ervaren juist te goedkoop is. De prijzen moeten omhoog als we de medewerkers realistischer gaan betalen. Anders is er straks eenvoudigweg niemand meer om die koffie te zetten, je welkom te heten in een hotel of voor je te koken.”
Kennis en aandacht
Eshuis benadrukt dat medewerkers ook secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijk vinden. “Moderne medewerkers verwachten dat er in hen geïnvesteerd wordt. Ze willen niet meer onvoorbereid een terras op lopen, ze willen getraind en zelfverzekerd aan de slag kunnen. En ondernemers moeten meer investeren in hun persoonlijke ontwikkeling om ze langer vast te houden. Trainingen door leveranciers en experts zouden eigenlijk standaard onderdeel moeten zijn van het medewerkersprogramma. Dat houdt het werk interessant. Die kennis wil je toepassen in praktijk en daardoor is er een prikkel om langer te blijven en door te groeien. We onderhouden onze apparatuur zorgvuldig, maar de belangrijkste en duurste productiefactor, de medewerkers, vergeten we nog veel te vaak te ‘onderhouden’ met kennis en aandacht.”
De tijd dat de werkgever de uren bepaalde is volgens Eshuis ook voorbij. De jonge generaties willen een gezonde balans tussen werk en privé. “Ondernemers moeten persoonlijk gaan roosteren. Dat kost tijd en energie, maar het zorgt er wel voor dat mensen langer plezier houden in het werk omdat ze het goed kunnen combineren met andere zaken. Ik zie gelukkig al veel bedrijven die een vierdaagse werkweek hanteren voor medewerkers. Het probleem is natuurlijk dat je dan wel meer mensen nodig hebt om het rooster rond te
krijgen. Toch loont het om dat probleem op de korte termijn voor jezelf te creëren. Dan word je op langere termijn namelijk een aantrekkelijker werkgever waar mensen langer werken en sneller solliciteren. Je ontwikkelt blijere en trouwere medewerkers die ook nog eens reclame zullen maken voor jou en voor de horeca als professioneel werkgever. En die ambassadeurs hebben we hard nodig.”
Kijk voor meer inspiratie op: https://www.foodxperience.com/
Foto: SVH
Dit trendartikel is powered by Hanos en verscheen eerder in het boek Veerkracht.