Zo word je beter zichtbaar op Instagram

We zijn bijna een maand verder sinds de heropening van de horeca na de Coronacrisis en het lijkt net alsof gasten daar meer waardering voor hebben dan ooit tevoren: de ene na de andere foto van een drankje en eten komen op Instagram voorbij. Als het aan ons ligt, is dit hét moment om daarop in te spelen. Heb je een Instagram pagina, maar doe je er (nog) niet zoveel mee? Hoog tijd om dat te veranderen. Wij geven je 6 tips die ervoor kunnen zorgen dat je meer zichtbaarheid krijgt op Instagram, ook voor potentiële, nieuwe gasten.
Gastronomisch Gilde

1. Plaats regelmatig

Als je met Instagram bezig bent, heb je te maken met een algoritme. Deze gaat in je voordeel werken als je regelmatig iets plaatst op je feed. Dit kan één keer in de week zijn, maar twee of zelfs drie keer per week is ideaal. Kies een of meerdere vaste dagen uit waarop je iets gaat posten. Zo ontwikkel je bij jezelf een ritme, waardoor je het plaatsen minder snel gaat vergeten.

2. Gebruik foto’s van je gasten

Denk je bij jezelf: “Hoe kom ik aan genoeg foto’s om meerdere keren in een week iets te plaatsen?”. Daar heb je een mooie bron voor, namelijk je gasten. Wanneer zij uit eten zijn of op het terras zitten, een foto hiervan delen en jouw restaurant, hashtag of locatie taggen, dan kun je dit gemakkelijk terug vinden en zelf op jouw Instagram pagina plaatsen. Vergeet de gast niet te taggen, zodat zij zien dat jij zijn of haar foto hebt gedeeld. Niet alleen zorgt dit ervoor dat je niet altijd zelf voor foto’s of video’s hoeft te zorgen, maar dit verhoogt ook de online betrokkenheid tussen jou en je gasten.

3. Promoot je Instagram in je restaurant

Wees niet bang om je gasten te motiveren om hun tijd en ervaring te delen op social media! Zet bijvoorbeeld op je menukaart dat gasten je kunnen volgen op Instagram. Benoem je Instagram handle (oftewel: gebruikersnaam) en spoor gasten aan om je te taggen in hun berichten. Je kunt je Instagram ook promoten door kleine posters door het restaurant te hangen of het op het buitenbord te schrijven.

4. Deel je horeca achter de schermen

Gasten zien maar een klein deel van jouw restaurant, café of hotel in vergelijking met wat jij ziet. Jij kan achter de schermen stappen. Via Instagram kun je je gasten met je meenemen, bijvoorbeeld in de keuken. Hoe gaat het daar aan toe? Je kunt ook nieuwe of mooie gerechten delen. Instagram is visueel ingesteld, dus mooi-uitziende gerechten doen het erg goed op dit platform. Je kunt ook beelden delen van het restaurant, het terras of de hotelkamers. Zo krijgen nieuwe gasten een indruk hoe het er bij jou uitziet. Organiseren jullie een (online) evenement? Of zijn er andere nieuwtjes die de gasten moeten weten? Dan is Instagram daar ook de perfecte plek voor.

5. Maak je gerechten en drankjes mooi op

Wanneer je gasten gratis reclame voor je maken, dan is het fijn als de foto’s die ze van het eten of drinken maken er ook goed uitzien. Besteed nog iets meer aandacht aan de opmaak van je gerechten en je komt al een heel eind. Speel met kleuren en texturen. Maar maak je geen zorgen: je hoeft niet te streven naar perfectie. Het zijn juist de meer rustieke uitstralingen die het goed doen.

6. Deel je bio goed en duidelijk in

In de bio kun je alle informatie over je horecagelegenheid kwijt. Denk aan de missie of visie van jouw restaurant, wat er nieuw is in het aanbod in jouw hotel of een nieuwe service in jouw café. Vergeet belangrijke elementen niet, zoals adresgegevens, contactgegevens en een link naar de website. Zorg ervoor dat bezoekers van jouw Instagram pagina gemakkelijk contact kunnen opnemen, de openingstijden kunnen zien of kunnen reserveren.

Bonus tip: Koppel je Instagram aan Facebook

Als je Facebook hebt, dan kun je deze koppelen met je Instagram pagina. Ook voor Facebook is het van belang om je volgers op de hoogte te stellen van alles wat er binnen jouw onderneming gebeurt. Facebook is iets minder visueel ingesteld, dus deel bijvoorbeeld alleen updates, zoals een nieuwe menukaart of nieuwe openingstijden. Het delen van foto’s van het restaurant, terras of hotelkamers of van gerechten is voor Facebook ook goed, maar daar hoeft niet de focus op gelegd te worden.

Delen