Zo houd je je restaurant schoon

Het is eindelijk zover: de horeca mocht haar deuren openen op maandag 1 juni om 12:00 uur 's middags. Het wordt nu voor velen zoeken en bepalen hoe de aanpak eruit gaat zien wat de hygiëne betreft. Dit is dé succesfactor die gaat bijdragen aan consumentenvertrouwen en - waardering. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat zowel het personeel als de gasten hun handen grondig blijven wassen. Maar waar moet je verder allemaal rekening mee houden? Wij zetten alle tips voor je op een rijtje die een aanvullende werking hebben op jouw schoonmaakbeleid.
Gastronomisch Gilde

Handhygiëne

Handgel gebruiken of handschoenen dragen, werkt uiteindelijk minder effectief dan 20 seconden grondig je handen wassen met zeep. Wij denken dat het enorm helpt als medewerkers in de horeca zichtbaar het voorbeeld geven. Dat kunnen ze op heel veel manieren doen. Als jij als medewerker in de horeca aan de gasten laat zien dat jij je handen blijft wassen en zo de hygiëne bewaakt, zullen de gasten meer geneigd zijn om dit net zo serieus te nemen. Bovendien zullen de gasten zich veiliger voelen in jouw restaurant of café.

 

Schoonmaken

Er moet ook veel meer gelet worden op het schoonmaken. Gasten raken onder andere deurklinken, menukaarten, stoelen en tafels aan. Als deze gasten weer vertrekken en de volgende gasten binnenkomen, moet er tussendoor worden schoongemaakt. Entree Magazine tipt: maak het kenbaar aan de gasten dat er tussendoor wordt schoongemaakt. Doe het schoonmaken in het bijzijn van de nieuwe gasten of maak alles schoon voordat de nieuwe gasten binnentreden. Je kunt dan een bordje neerzetten op de tafel waarop staat dat de stoelen, tafels, enzovoorts schoon zijn. Voor de menukaarten kan gekeken worden naar andere mogelijkheden. Zet bijvoorbeeld de menukaart op de website, zodat gasten via hun eigen smartphone de kaart kunnen bekijken.

De volgende dingen worden vaak veel aangeraakt en moeten nu dus regelmatig gedesinfecteerd worden:

  • keuken: deurknoppen, schakelaars, dispensers, oppervlakten die in contact komen met levensmiddelen, kranen en keukengerei;
  • restaurant: handgrepen, stoelen, tafels en menukaarten;
  • toilet: deurknoppen, schakelaars, handgrepen, spoelbakken, kranen en dispensers.

 

Zo behaal je meer omzet

Omdat de 1,5 meter afstand zorgt voor minder bezetting, kan er gekeken worden naar het veranderen van de menukaart. Eind april hebben wij gedeeld hoe je ervoor kunt zorgen dat de minimale dagbesteding van je gasten verhoogd wordt. Welke gerechten kunnen (tijdelijk) van de kaart gehaald worden en welke gerechten kunnen wel op de kaart komen te staan? Ook handig om over na te denken…

Tot slot kan overwogen worden om door te blijven gaan met het laten afhalen of bezorgen van menu’s, boxen of gerechten. Veel restaurants zijn daar al mee begonnen, waardoor medewerkers binnen deze restaurants nog steeds konden blijven werken. Met het openen van de horeca kan ervoor gekozen worden om hiermee door te blijven gaan, om op deze manier het gastenaantal te verspreiden op een goede en veilige manier.

Delen