Het restaurant zonder gasten rukt op

Dit trendartikel is powered by Hanos en verscheen eerder in het boek Veerkracht.

Doorbraak van de dark kitchen

Fietsende maaltijdbezorgers met felgekleurde warmhoudtassen op hun rug zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. En onder consumenten is het volledig ingeburgerd om een maaltijd op restaurantniveau te bestellen vanuit je luie stoel. In het kielzog van die bezorgrevolutie is nog een nieuw fenomeen ontstaan: de dark kitchen. De dark kitchen is een restaurant zonder front of house dat zich exclusief op de bezorgmarkt richt. Deze ‘restaurants’ – ook wel bekend als ghost kitchens of cloud kitchens – ontvangen geen enkele gast. De productiekeukens zitten niet op een A-locatie midden in het centrum, maar juist op industrieterreinen aan de rand van de stad. Dicht bij uitvalswegen, zodat bezorgers snel op hun bestemming zijn.  

Groot in gemak

Er wordt voorspeld dat deze spookkeukens op weg zijn naar een marktwaarde van een biljoen euro in 2030. Dat is weinig verbazend, want het fenomeen sluit perfect aan op de behoeften van de markt. Er is veel vraag naar versbereide bezorgmaaltijden van hoge kwaliteit. Gemak is daarbij het sleutelwoord. Consumenten zijn gewend om via online bestelplatformen op elk moment van de dag eten en drinken te bestellen dat ze het liefst nog geen dertig minuten later in huis hebben.  

Lagere kosten op alle fronten

Voor restauranthouders zit het voordeel van een dark kitchen niet alleen in de efficiëntere bezorgtijden, maar ook in de lagere huisvestingskosten. Een mooie inrichting is overbodig. En er is veel minder personeel nodig, een grote plus in deze tijd waar haast elke horecazaak handen tekortkomt. Spookkeukens stellen ondernemers zo in staat om de omzet te verhogen tegen relatief lage kosten.  

Meerdere concepten onder één dak

Dark kitchens worden vaak door meerdere concepten gedeeld. Het komt voor dat twee of meer restaurateurs hun zaak vanuit dezelfde keuken runnen, met goede afspraken over het delen van personeel, producten en apparatuur. Maar als ondernemer met een dark kitchen kun je ook eenvoudig zelf vier verschillende restaurants tegelijkertijd uitbaten: een burgertent, ramenrestaurant, burritobar en Indonesische toko in één. Je merk hoeft tenslotte alleen maar online te bestaan. Zo speel je slim in op de hyperspecialisatietrend. Kijk voor meer inspiratie op: Foodxperience.com
istockphoto-1287152859

Delen